UDF

UDF

fredag 10 juni 2016

Turnedag 1, Avfärd



Bussen rullar!
Nu äntligen rullar bussen mot nya äventyr! Det är en av de bästa känslorna som finns, känslan att vara på väg. Turnén har börjat och flickkören är taggade till tusen! Överallt sitter flickor i vitgröna tröjor och pratar livligt och vi har knappt rullat ut ur Uppsala förrän godis, kakor och russinpaketen åker fram. Stämningen är på topp.

Men en vecka kan kännas lång och att resa till länder man aldrig varit medför också andra känslor. Emelie och Maja från Mariakören berättar att trots att de är taggade för resan är de även nervösa. För Emelie är det första gången hon reser med flickkören. ”Jag vet inte riktigt vad som ska hända, men det kommer säkert gå bra!” säger hon.

För Wilma i Mariakören är känslan en annan. ”Jag tycker att det ska bli kul att uppleva hur det ser ut. Husen, bilarna, miljön helt enkelt! Men det blir också kul att se hur maten smakar och hur människorna är. Pratar de konstigt?”

Hon och Mia sitter uppflugna på de, enligt de själva, bästa platserna i bussen. Längst fram och högst upp kan man se allt man passerar vilket passar Wilma utmärkt.

Det Mia mest ser fram emot är att sjunga och det gör man ju mest hela tiden då man reser med flickkören. Men det hon är mest taggad för är konserterna.

”Jag blir så glad av att sjunga! Jag sjunger men jag lyssnar ju också, och då blir jag glad för att det låter så bra.” förklarar hon leende. Mia har varken varit Riga eller Warszawa så även det ska bli spännande.

För Agnes i Annakören är turnéer vardagsmat. Hon har varit med till både Färöarna och Tyskland. Agnes berättar att hon tycker att det ska bli roligt att bo i värdfamilj. ”Men jag ser mest fram emot helheten. Man lär känna alla på ett helt annat sätt när man är på turné. Man kommer alla mycket närmre.”

På en fönsterplats sitter Elin. Hon känner sig lugn och avslappnad. ”Jag vet att jag inte behöver ha några förväntningar för det blir bra ändå.”

Bussen rullar vidare mot Värtahamnen.

Turnén kommer att bli succé!

Turnébloggare
Astrid Annakören





4 kommentarer:

  1. Trevlig resa! Kul att få följa er!

    SvaraRadera
  2. Låter som en härlig start på resan! Kul.

    Hälsningar Ewa Sanner, Sannas (i Mariakören) mamma.

    SvaraRadera
  3. Ha en riktigt skön resa och turné. Var rädd om reseledarna 😊

    SvaraRadera
  4. Nu längtar vi efter nyheter! Förstår att ni har så mycket för er att ni inte hinner eller kan tillfredsställa alla föräldrar... :)

    SvaraRadera