UDF

UDF

söndag 12 juni 2016

Smilla bloggar


Kära föräldrar, vänner, korister och andra,


Ni läser förmodligen detta på morgonen eftersom att det är för sent att posta inlägg nu (klockan är... det säger jag inte), men för mig personligen är det aldrig för sent för att skriva! Jag är Smilla i UDF Anna och är med på denna turné. Jag kan säga - och det tror jag att vi alla kan enas om - att vi hittills har haft fantastiska, roliga och spännande dagar på vår turné. Vi har kommit närmare varandra och lärt känna varandra mer. Det är så härligt!
Men vi har även (som ni säkert redan vet) fått lära känna andra tjejer som bor här i Lettland och sjunger i kören Tiara. Det är en otroligt duktig kör, de är 107 korister i vår ålder, och idag (söndag) hade vi en konsert tillsammans med dem.
Vi bor två och två hos olika tjejer från Tiara och deras familjer. Jag och min kompis Hedda från UDF bor hos en tjej som heter Elisabete. Hon är jättetrevlig, likaså hennes familj. När vi skulle möta dem för första gången i lördags, var jag ärligt talat jättenervös. Jag hade aldrig bott i värdfamilj förut. Men när jag träffade Elisabete såg jag att hon också var nervös, och då kändes det lite bättre. Nu har vi blivit goda vänner! Det är så roligt att lära känna människor från andra länder, särskilt när man har något gemensamt; som att sjunga i kör.
Vi pratar engelska med varandra. Elisabetes mamma kan inte engelska, så vi får använda kroppsspråk. Vi har en lettisk ordlista i våra turnéhäften. Tack på lettiska är paldies. Vi säger det nästan hela tiden. Och så ler vi. Det räcker ganska långt för att vara trevlig.
Men Elisabete kan engelska. Vi pratar så mycket att när jag ska säga något till mina svenska vänner, så råkar jag säga det på engelska!

Vad har vi gjort då? Ja, vi har gått runt i Riga, gått i affärer och så. Vi har varit hemma hos Elisabete och spelat spel och kollat på film. I lördags besökte vi en restaurang som kallas Lido. Det är ett jättestort ställe där man kan gå runt och plocka mat (lettisk mat) som en buffé och sen betalar man för det. Gissa vad vi fick att dricka? FIL! Elisabete hade aldrig hört talas om att äta fil i tallrik med flingor. Tänk vad olika det kan vara!

Denna dag har vi haft konsert och varit tillsammans med hela kören, men det kommer Astrid att berätta mer om antar jag. Imorgon (idag för er, alltså måndag) bär vi av mot Warszawa.

Nu ska jag sova, haha!
Godnatt och många varma kör-hälsningar från en av de 54 körsystrarna på turnén!

Smilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar