UDF

UDF

torsdag 17 maj 2012

Dag 2 - Lübeck

 Oj nu han klockan bli mycket igen, jag kan tyvärr inte göra mycket åt att dessa dagsinlägg publiceras så sent på kvällen. Jag har tyvärr inte tillgång till internet någon annan stans än hos värdfamiljen, eller via mobilen (som jag måste påpeka är väldigt dyrt). Men nu, trotts den sena timmen, kommer dagens äventyr:

10.22
Nu är alla samlade på samlingsplatsen och alla står nu inför valet: Vilken aktivitet ska jag gå på?Man hade 3 alternativ att välja på: Dockmuseum, blomstervandring eller stadsvandring + marsipanshopping.
Har nu grabbat åt mig några svar på frågan: Hur var eran värdfamilj här i Lübeck? Och har fått väldigt blandade svar. Alla verkar dock ha hamnat i fina och snälla familjer, och ingen har klagat. Har hört några små roliga historier om korvar i taket och affischer med fiskpinnar på, och alla hus verkar sakna lås på toaletten. De är roliga de där tyskarna och väldigt trevliga. De få korister som råkar vara gluten och laktos intoleranta har tydligen blivit riktigt bortskämda med ett flertal brödsorter och gluten eller laktosfria delikatesser. Så hemlängtan har nog inte många tänkt på när vi har det så bra här borta i Tyskland.
 Korister väntandes vid samlingsplatsen, med sopranen Amanda Odenstam och mig själv (Madeleine Sandemo) i förgrunden.
Poserande tjejer framför Lübecks stadsport.
Ännu mer poserande, denna gång utfört av syskonen Åberg

12.27
Vi i stadsvandringsgruppen sitter nu och tuggar på ett fantastiskt gott kött med potatis inne på Jensen Bøfhouse. Flickorna har bränt pengar på massor av olika godissorter i alla dess former och smaker. Kamerorna har varit i farten hela tiden, inte bara inne i marsipan butiken, utan över alla fina byggnader vi har sett på vägen. Alla är nöjda och hungriga och man hör ständigt skrapande knivar och tuggande munnar.
Mycket god mat inne på Jensen Bøfhouse, alla kom ut mätta och belåtna.
Två marsipan älskande töser, vid namn Amanda Åberg och Tove Skoglund (mamman; halshugg inte stackars bloggaren nu ifall jag tog fel på namnet,  det är andra dagen på turnén och jag är inte helt hundra på vad alla heter än tyvärr)

13.46
Nu har vi samlats i Dom zu Lübkeck, och om en kvart börjar vår repetition inför kvällens konsert.
Har fått mig ett snack med dem som valde de andra två alternativen, och de verkar mycket nöjda. Blomstergrupen berättar att de har fått strosa runt i fina parker och se allt det gröna fina Lübeck har att bjuda på, och dockmusée gruppen  har visat mig bilder på både skrämmande och mycket fina dockor (kan tyvärr inte visa bild på någon av dessa, eftersom jag saknar tillgång till dem för tillfället). De kanske dyker upp någon senare.
Alla grupper tycks ha fått ta del av marsipanshopping, vilket var väldigt roligt. För Lübeck har verkligen en väldigt spektakulär marsipanbutik att visa upp.
En glad  blomsterpromenadsgrupp
15.35
Nu är det kiss- och ombytespaus innan vi sen ska öva tillsammans med  St Marien Mädchenchor och efter  det är konsert.
Övningen gick bra och alla korister tror det kommer bli en fantastisk konsert ikväll, vi skulle i alla fall bli väldigt förvånade om det råkade bli så att det inte blir det.  För är det ens möjligt? Näe... inte när flickkören är i farten.
Alten Ingrid hälsar hem till familjen, och säger att hennes mobil tyvärr inte fungerar, men hon mår bra och hon saknar er inte allt för mycket.

18.40
Som ni kunde se i det förra inlägget så gick konserten förträfligt bra.Pappan i min familj, som själv är organist, var mycket imponerad av både kören och vår förträffliga organist Andrew Caning.  Nu däremot ska koristerna få åka hem och äta och mysa med sina värdfamiljer.  Jag har hört det ryktas om att i min familj ska jag få se på en tysk film, det blir spännande. Förhoppningsvis låter de mig ha engelsk text till bara..
Flickkören tillsammans med St Marien Mädchenchor

23.45
Bloggerskan går och lägger sig och förbereder sig inför morgondagens bussresa mot Berlin.

1 kommentar:

  1. Låter som en rolig dag. Hoppas på mycket busslekar även i den beskrivande texten imorgon. Även flickor klarar sig på limmerickar mån tro...?

    SvaraRadera