UDF

UDF

söndag 20 maj 2012

Dag 4 - i Berlin

Jag har även denna kväll fatt lona min värdfamiljs dator sa ni far tyvär leva med att även detta inlägg är skrivet utan varan kära svenska bokstav...

9.55
Nu har vi samlats vid Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche och ska ha en gemensamm repition tillsammans med Berliner Mäsdchenshor inför kvällens konsert. Tjejerna har börjat känna av det tuffa livet när man är ute pa turne; för sjukdommar och trötthet har börjat smyga sig in i kören. Men vi som fakiskt är pigga och friska ska försöka smitta av det pa vara körkompisar, sa att det inte blir tvärtom och sa att de mar bättre helt enkelt.
Har gatt runt och fragat lite värdfamiljsfragor, och precis som i Lübeck verkar alla hamnat i fina familjer. Har inte hört nagra historier om korvar i taket denna gang, utan det verkar som om vi inte bara har fatt snälla familjer utan även "normala" sadanna.
Nej men, flickorna är jätte nöjda med sina värdfamiljer, och trotts att de flesta bor hos en äldre korist sa gillar tjejerna dem. "Det gör inte sa mycket för hon är jätte snäll" har jag hört flera säga.
Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche

12.23
Lunchtid! och lunchen denna dag serveras vid en fontän utanför Berlins Zoo. Solen ligger pa och det är väldigt varmt när vi nu sitter i tunna byxor och linne och äter vara lunchmackor. Det är ett evigt kameraknäppande och flummigheter pa gang, och jag maste nog utse denna lunch till den mysigaste pa turnén.
Det är ett väldigt diskuterande av vad man borde välja för eftermiddagsaktivitet... "Ska vi ga pa zoo eller shoppa?" Det är den stora fragan. Jag vet vad jag ska välja; Shopping helt klart. Jag är en shoppingfantast utan dess like, och jag tänker shoppa loss rejält nu i Berlin.
Hungriga korister i väntan pa mat!
13.10
Nu har vi delat in oss i tva grupper efter de tva eftermiddagsaktiviteterna: En zoo grupp, och en shoppinggrupp (där marioteten av koristerna är, av nagon anledning)
Zoo folket har inte langt att ga, eftersom vi at precis utanför zoo:t men vi i shoppinggruppen kommer aka tunnelbana till Alexanderplatz, där det stroa shoppingcentret Alexa finns.
Fyra galna tjejer redo för lite shopping.

16.28
Nu sitter jag pa tunnelbanan pa vag tillbaka till Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche fran Alexanderplatz. Tjejerna visar stolt upp sina fynd för varandra brevid mig här i vagnen.Gallerian vi shoppade i var sa stor att jag knappt sag skymten av de andra koristerna när vi sprang in och ut i butikerna. Vinnaren av tävlingen: "Vem shoppade mest?" Ligger nog Alva Spangberg och jag själv pa delad första platts, Alva lyckades köpa flera tusen plagg inne pa den populära butiken: Ann Christine och jag flängde runt och lyckades fa med mig en pase hem fran nästan varenda butik.
Alla tjejer konstaterar dock att vi fick för tok för lite tid pa oss att shoppa, för vi skulle gärna haft mer tid i den GIGANTISKA gallerian Alexa.
Alten Felicia och sopranen Tuija Roberntz utanför butiken Clarie´s.

Shopping galna tjejor!
18.57
Middag har serverats pa en trevlig restaurang i närheten av Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche. Där fanns det allt möjligt roligt pa menyn, och vid mitt bord tuggades det pa: Pizza, sill med friterad potatis, mozarella sallad, kyckling och tysk korv med surkal. Sa det fanns nagot för alla smaker därinne.
Jag har fatt chansen att prata med nagra ur "zoo-gruppen" och de var väldigt nöjda med besöket och berättade om alla coola djur de sett. De yngre flickorna hade köpt med sig fina gossedjur som de under middagen satt och diskuterade namnförslag pa.
Klockan 8 har vi konsert, och vi haller tummarna för att den ska ga minst lika bra som den i lübeck.
Mm... klart man ska testa allt Tyskland har att erbjuda även i matväg, därför ats det Pizza fran den italienska makulturen.

21.47
Nu har vi precis avslutat varan konsert tillsammans i Kaiser-Willhelm-Gedächtnis-Kirche. Konserten gick jätte bra, och flickorna sjöng riktigt bra trotts den tryckande värmen och torra luften som kyrkan bjöd oss pa. Alla korister verkar nöjda med framträdandet och springer runt glada som laxar medans de samlar ihop sina grejer för att sedan aka hem till värdfamiljerna. Vad som väntar oss där är ett mysterium, men jag hörde att igar hade vissa fatt spela tyskt monopol och tittat pa film och dylik, kan det väntas mer av det montro?
För er som missade varan konsert hemma i Sverige, eller ni som vill höra latarna igen... Sa har ledare Styvbjörn filmat varan konsert i Berlin, och jag hoppas att vi kommer kunna lägga upp den pa hemsidan när vi kommer hem till Sverige igen.

1 kommentar:

  1. Jag vill helst inte att mitt efternamn ska stå på bloggen. Så om du skulle kunna vara snäll och ta bort det så vore jag glad.

    /Felicia

    SvaraRadera